AIRBUS MI? BOEING Mİ?

AIRBUS MI? BOEING Mİ?

AIRBUS MI? BOEING Mİ?  LÖVYE Mİ? JOYSTICK Mİ?

Uçaklarımızın kokpitin’de kaptan ve F/O nun hemen önlerinde bulunan bizim araçlarımızda direksiyon dediğimiz kumanda, uçaklarda Lövye veya Joystick adıyla anılır. Belli başlı uçak yapımcılarından Boeing, Lövye ile kumanda sisteminde direnirken, Airbus JoyStick  (Sidestick) de karar kılmıştır.

Ne iş yapar bu lövye veya JoyStick?

Yukarıda yazıldığı gibi bir nevi direksiyon olarak görev gören bu ikili, üç boyutta hareket sağlar.  Bu kumunda ile sağa, sola, yukarı, aşağı hareketler sağlamakla birlikte, uçağın farklı yerlerindeki birçok kumanda yüzeyine hareket sağlayabilirsiniz.

Bilhassa modern araçlarımızda bulunan bir dolu işlev gören düğmeler gibi lövye veya JoyStick’lerin üstünde de ilave bazı düğme veya butonlar bulunur. Bunlar, otomatik pilotun devreden çıkarılması, telsiz konuşmaları ve diğer pilotun JoyStick ile verdiği kumandayı, diğer pilotun gerekli gördüğünde alabilmesi gibi amaçlarla kullanılır.

Bu ikili yani, Lövye ve JoyStick farklı tasarımlarla yapılmış olmalarına rağmen işlevleri aynıdır.

Boeing firması klasik Lövye sisteminde devam etmektedir. Buna karşın Airbus ise kendi JoyStick inin uçuş için daha uygun olduğunu düşünmüş ve lövye’ye dönmeyi düşünmemektedir. Bu farklılık aynı zamanda Airbus ve Boeing arasındaki mantalite farkını da ortaya koymaktadır.

Nasıl mı?

Boeing;  Uçaklardaki kompüterlerin pilotların yaptığı hareketleri belirli bir derecede kontrol etmesi ister. Ancak, yeri geldiğinde pilot istediği an kompüterin müdahalesini engelleyebilir ve istediği hareketi uçağa yaptırtır. Ancak, son nesil Boeing’lerde pilotun hatasını hisseden kompüter ufak bir koruma moduna geçerek pilotu ikaz etse de, pilot bu defansa rağmen lövye istediğini yapabilir.

Airbus ise;  Kompüterlerini esas almıştır. Kompüter sistemlerine fazlasıyla güvenmektedir. Bu sistem ile pilotları devamlı denetler ve hatta engeller. Bu mantalitede her zaman öncelik kompüterlere yüklenmiş olup, pilot ikinci planda gelmektedir.

Kısaca; Airbuslarda kompüter, Boeinglerde pilot daha önce geliyor. Bir başka bakış açısı ile Boeing firması pilotu daha özgür bırakmışken Airbus daha kısıtlamış görünüyor.

Boeing, Lövye sisteminin JoyStick e göre daha avantajlı olduğunu, her iki pilotun bacakları arasındaki Lövye’nin hareketlerinin her iki pilot tarafından da rahatlıkla görülmesinin önemli olduğunu, her iki pilotun lövye’ye verdiği kumandanın diğeri tarafından da gözlenebilmesinin avantajından bahseder.

Airbus’larda  JoyStick ile pilotların verdiği kumandayı diğer pilot gözle fark edemez. Çünkü diğer pilotun önündeki JoyStick , Lövye’de olduğu gibi her iki taraf da hareket etmeyecek ve sabit durmaktadır.

Sizce hangisi?

 

 

Yapılan Yorum Sayısı (18)

  1. Boeing   - Tarih: 20 Aralık 2015 - Saat 21:49   - Cevap Yazın

    Tabiki Boeing.

    5

    3
  2. Airbus   - Tarih: 20 Aralık 2015 - Saat 21:50   - Cevap Yazın

    Amsterdam kazasında uçak Airbus olsaydı bu kaza olmazdı. Bunu unutmayalım

    5

    2
  3. İnsana güvenmek   - Tarih: 20 Aralık 2015 - Saat 21:53   - Cevap Yazın

    Airbus aynı insansız hava aracı mantığındaki çalışıyor. Boeing ise otomasyon yanında pilotada müdahale şansı tanıyor

    4

    1
  4. Airbus   - Tarih: 20 Aralık 2015 - Saat 21:55   - Cevap Yazın

    Önümüz boş. Rahatça tepsimizi kucağımıza alıp yemek yiyoruz:)

    5

    1
  5. Anonim   - Tarih: 20 Aralık 2015 - Saat 22:24   - Cevap Yazın

    AirAsia kazasında uçak Airbus değil de Boeing olsaydı bu kaza asla olmayacaktı. Bunu da unutmayalım..

    7

    1
  6. Hata   - Tarih: 20 Aralık 2015 - Saat 22:25   - Cevap Yazın

    Sefa Bey Joy Stick ifadesini Side Stick olarak değiştirin derim zira terim olarak önemli fark var. Sonuçta havacılık ile iligli bir site bu tarz küçük detaylar önemli

    2

    2
    • Sefa INAN   - Tarih: 20 Aralık 2015 - Saat 22:30   - Cevap Yazın

      Teşekkürler. Ancak yazının altındaki etiketlere baktığınızda Side Stick ifadesini göreceksiniz. Joy Stick demem deki amaç. Çok kullanılan bir kelime olup havacılar dışındaki okurlarında rahatlıkla anlayabilmesi içindir.

      3

      1
    • Ne alaka   - Tarih: 21 Aralık 2015 - Saat 00:29   - Cevap Yazın

      Sidestick de bir nevi joystick ne farkeder kardeş

      2

      1
  7. Gerçek   - Tarih: 20 Aralık 2015 - Saat 22:25   - Cevap Yazın

    Boeing pilotlarının Airbus pilotları ile dalga geçmek adına sıklıkla kullandıkları espiri: “…en son ne zaman gerçek bir uçakla uçtun?… “

    4

    2
  8. 3 boyut   - Tarih: 20 Aralık 2015 - Saat 23:55   - Cevap Yazın

    Hocam yukarıdaki yazınızda bir yanlışı düzeltmek istiyorum. 3 boyuttan kasıt en boy ve yüksekliktir ancak bu kontrol üniteleriyle sadece iki boyutlu kontrol yapılmaktadır.

    2

    2
    • Sefa INAN   - Tarih: 21 Aralık 2015 - Saat 00:15   - Cevap Yazın

      Burada uçağın üç boyutta hareket ettiğini sağlar demek istedim. Sağa-Sola-Yukarı-Aşağı gibi

      4

      1
      • Ona biz iki boyut diyoruz   - Tarih: 21 Aralık 2015 - Saat 10:37   - Cevap Yazın

        Örneğin: Helikopter herhangi bir tek boyutta uçabilen üç boyutlu bir hava aracıdır

        2

        1
  9. Bu nasıl haber?   - Tarih: 21 Aralık 2015 - Saat 00:09   - Cevap Yazın

    Öncelikle joystick değil sidestick o konuda anlaşalım. Ayrıca bilgisayar gibi bir Türkçe kelime varken kompüterde ısrar etmek hangi mantığa sığar anlamış değilim

    2

    3
    • Sefa INAN   - Tarih: 21 Aralık 2015 - Saat 00:19   - Cevap Yazın

      Sevgili Yorumcu bu soruya eski yorumlara bakarsanız cevap vermiştim. Yazının altında ETİKETLER bölümünde Side Stick yazılı. Bu konuda anlaşalım:) Burada Joystick kelimesini kullanmam kasıtlıdır. Çok bilinen bir kelime ile havacılıkla ilgisi olmayanlara hitaben yazılmıştır. Bilgisayar veya komputer burada Türkçe dersi vermiyorum ki. Ben kompüter kelimesine alışığım onu yazdım. Burada önemli olan konunun içeriği. Komputer dediğimde burada bilgisayar demek istediğimi anlayamamış kimse yoktur sanırım. Yinede ilginize teşekkürler.

      6

      1
    • Aman abi ya   - Tarih: 21 Aralık 2015 - Saat 00:31   - Cevap Yazın

      Bende bilgisayara komputer diyorum. Kızmazsın dimi

      4

      1
  10. gereksiz   - Tarih: 21 Aralık 2015 - Saat 07:39   - Cevap Yazın

    Sidik yarısı basladi

    4

    1
  11. Pilot   - Tarih: 21 Aralık 2015 - Saat 15:44   - Cevap Yazın

    Amsterdam kazası diyenler Air France’ın kazasına bir göz atsınlar belki Boeing’in neden lövye de ısrarcı olduğunu anlarlar.

    8

    2
  12. airbus   - Tarih: 29 Ocak 2016 - Saat 12:50   - Cevap Yazın

    bemce airbus

    2

    1